مسلمان بایدمعنی ومفهوم اسلام وکلام الهی رابداند
باغبان باغبان

غوث زلمی دراین زمینه درکشورما ابتکارنمود!

اسلام درلغت به معنی رام وتسلیم بودن دربرابرخداوند(ج)میباشد.اسلام دین یکتا پرستی است.پیروان آنرامسلمان میگویند.مسلمانان براین باورهستند که خداوند یکی ومحمد (ص)آخرین پیامبرمیباشد. خداوند(ج) توسط حضرت محمد(ص)قرآنکریم را جهت رهنمائی بنده گانش نازل کرد.       

     دین ازنظرلغوی معانی زیاد دارد که بصورت مختصرذیلا یاد آورمیگردیم :                              معنی دین : ملک وپادشاهی,طاعت وانقیاد ,پاداش وجزا ,عزت وسرفرازی ,اکراه واحسان ,همبستگی ,تذ لل وفروتنی,اسلام وتوحید,عادت وروش,ریاست وفرمانبرداری , ویادین عقیدهُ است که انسان به آن اعتقاد دارد.وبه عباره دیگردین عقیدهء است که انسان ازرهگذرآن به تعبد میپردازد.                 آقای علیزاده استاد دانشگاه امام صادق وآقای طباطباعتی درتفسیرالمیزان چنین ذکرکرده اند: که دین طبق آیات قرآنی معانی(جزا,شریعت وقانون,طاعت وبندگی)رامیدهد.یا دین یک سلسله عقایدودساتیر عملی واخلاقی است که پیامبرازطرف خداوند برای رهنمائی وهدایت بشرآورده است,اعتقاد به این عقایدوانجام دساتیرسبب سعادت وخوشبختی انسان دردوجهان میگردد. وبصورت عموم سه مفهوم را  افاده مینماید:                                                                                                     1 ـ به معنی فرمان وسلطه,حکم والزام خواهد بود.                                                           2ـ به معنی خضوع وانقیاد وطاعت خواهدبود.                                                               3ـ به معنی قانونی است که ارتباط دوطرف را میسازد.ویاآن عقیده رادین ومذهب خودقرارداده وبه آن  معتقد ومتخلق میگردد.عالم دیگر,دین را بمعنی طاعت وانقیاددانسته,وگردن به فرمان نهادن گفته. درصفحه ویکی پدیا انترنت تذکربه عمل آمده،که تعریف دین کاری بسیاردشواراست.وتعریف مشخص ازدین وجودندارد که همه دینداران وبی دینان بتواندبرآن توافق نظرداشته باشند.ولی نزدیک ترین تعریف به دین میتواند این باشد:(دین یعنی باوربه موضوعات ایزدی «فراطبیعی» است که به نیایش وپرستش می انجامد وبرایمان مبتنی است.یا به عباره دیگردین آن عقیدهَ است که انسان رابه حقیقت پیوند میزند.هردینی درنهایت دارای دوجزاساسی است که برآن بنا شده است (آموزش وروش).        سیدمجید ظهیری مینویسد:دین مجموع تعالیمی است که ازطریق غیرعادی کسب معرفت یعنی وحی بدست میآید.                                                                                                 هرگاه بصورت دقیق برسیرروند دین اسلام نظراندازی شود ازنخستین دوره های ظهوراسلام,شاهد   برخی رویگردهای عقلانی به دین ومذهب هستیم که به طورطبیعی درچالش بافضای موجود,نزاع های مستمرفکری,مذهبی وحتی گاهی سیاسی ونظامی آفریده است.این مجادلات ابتدا شکل سیاسی و   بخصوص درموضوع امامت شروع شده,وبه تدریج شامل حیات اجتماعی و حیات فردی گردید.این مجادلات واختلافات ناشی ازعدم درک واقعی ویکسان ازاسلام ومفهوم آن بوده.چراکه اسلام رابه اساس واقعیت ،که جنبه معنوی واعتقادی دارد,کمتردرک نمودند.انسان میتواند درپرتوواقعیت،زندگی پرازصلح وصفا راکه درآن عدالت وبرادری بوجودبیآید ایجاد نمایدوجلوظلم وستم رابگیرد.       

روحانیون محترم باید درک کنندکه دین بخاطررفاُ انسان وجامعه است.وطبق احکام الهی باخلوص نیت خاص ازبرای خدا,نه ازبرای ریاُدرجهت رفا زندگی مسلمانان وطن رسالت دینی وایمانی خودراانجام بدهند.اما طوریکه بملاحظه رسیده ازدین اسلام بخاطرمنافع شخصی ،قومی قبیلوی,سیاسی استفاده نموده اند.ودین اسلام رابه سه مذهب عمده:سنی شیعه,تصوف ,و95 مذهب فرقه وگروه های مختلف نظربه برداشت شان ازمفهوم ومعنی قرآنکریم تقسیم نموده اند.طبق صفحه ویکی پدیا انترنتی اخبار افغانستان،اسلام راتاحال به مذاهب وفرقه های ذیل پارچه پارچه نموده اند:  1- اباحیه            2- اباضیه               3- ابراهمیه          4- احمدیه        5- اسماعیلیه         6- اسواریه          7- اشاعره              8-  اهل حدیث      9- اهل حق       10- اهل سنت        11- بابکیه          12- باقریه              13- براهمه         14- برغوثیه     15- برقعیه           16- برکوکیه      17- بسملیه             18-بقلیه              19- بکریه       20- بومسلمیه         21- تناسخیه        22- ثنویه              23- جارودیه        24- جیریه       25- جریریه           26- جنبلاطیه       27- جهمیه            28- جواربیه         29- جوالیقیه   30- جنیه              31- حربیه          32- حروریه          33- حروفیه          34-جسیه       35- حسینیه           36- حشویه         37- حلمانیه            38 – حلویه          39- حماریه      40- حنابله           41- حنفیه           42- خداشیه           43- خرمدینیه        44- خشیه        45- خوارج           46-دروزیه         47- دونمه             48- دیوبندیه         49- رافضیه      50- رفاعیه           51- راوندیه        52- زیدیه             53- سباثیه           54- سبطیه        55- سلفیه             56- شافعیه         57-شعوبیه            58- شیحیه           59- طحاویه       60- ظاهریه         61- عثمانیه        62- عدلیه             63- عزمیه           64- علویه         65- عساویه          66- غلات شعیه   67- فاضلیه           68- قادیانیه           69- قدریه         70- شیعه            71- قرامطه        72- قزلباشیه          73- گنوسیه           74- کرامیه       75- کیسیانیه         76- ماتریدیه       77- مالکیه            78- محکمه           79- مرحبه        80- مشبهه          81- مشعشیان      82- مطرفیه          83- معتزله            84- معدومیه      85- معطله          86- مفوضه         87- منصوریه       88- مهدویان          89- مهلبیه         90- نصریه         91- نقطویه          92- واقفیه           93- وهابیت           94- یزیدیه  

بخاطرتوحیدوجلوگیری ازتفرقه وپارچه شدن اسلام برای هرمسلمان لازم است تا دینی را که به آن ایمان آورده است.بااصول وفروع آن بداند.چراکه اصول برای مسلمانان حیثت تیوری وفروع حیثت عمل یا پراتیک رادارد.تیوری بدون عمل، وعمل بدون تیوری عقیده ءدینی راتکمیل نمی نماید.       ـ اصول دین اسلام که پایه های اعتقادی دین میباشد بایدازروی تحقیق باشد,نه ازروی تقلید,نخست بایدبه آن ایمان آوردوسپس به فروع آن که ازآن برخاسته است پابند بود.اصول دین عبارت انداز:     1 – توحید یعنی یکتاپرستی ومهمترین اصل اعتقادی اسلام است.                                          2- نبوت یعنی باورداشت به اینکه خدا(ج)برای ابلاغ سخن خودبه انسان پیامبرانی راازمیان خودآنها  برگزیده است.که آخرین نبوت برحضرت محمد(ص) ابن عبدالئد پیامبرمسلمانان نا زل گردید.          
 

3 - معاد به معنی رستاخیزیادوباره زنده شدن پس ازمرگ میباشد.                                       درمذهب شیعه اصول دین اسلام برعلاوه سه اصل فوق عدل وامامت نیزشامل شد.                      ـ فروع دین اسلام راعمل نمودن (نماز,روزه,ذکات ,حج وجهاد ) تشکیل میدهد .واهل تشیع فروع دین اسلام را(نماز،روزه،خمس،ذکات،حج،جهاد،امربه معروف،نهی ازمنکر،تولی،تبری)میدانند.           جهادبمعنی کوشش ومبارزه وفعالیت میباشد.ازنظراسلام جهاددونوع است .یکی جهاد کبیرکه مبارزه با امیال درونی انسان میباشد.که برعلاوه رعایت اصول وفروع مسلمان باید خواهشات نفسانی وامیال بی جاه راکناربگذارند.بدبختانه چنین جهادبه ندرت دررهبران مذهبی بملاحظه میرسد. ـ تولی یکی ازفروع مذهب شیعه است که به معنی دوست داشتن اهل وبیت،ومحبت آنهارادردل داشتن. ـ تبری هم یکی ازفروع مذهب شیعه بوده،بمعنی بیزاری ودوری جستن ازدشمنان خدا وکسانیکه ولایت علی بن ابیطالب راقبول نکردند.بااووفرزندانش به مبارزه پرداختند.                                ـ خمس:ازنظراهل تسنن عبارت ازغنایم جنگی میباشد که ازجنگ باغیان که مسلمان نیستندفاتحین بدست میآورند،که ازپنج قسمت غنایم چهارقسمت آن مربوط شخص فاتح ویک قسمت آن به ولی امرمسلمین تعلق میگیرد.وآن پنجم حصه نیزبه پنج قسمت تقسیم میشود.1 ـ بنام پیغمبر 2ـ بنام ذی القربی 3ـ بنام یتیمها 4 ـ بنام مسکینها وفقرا 5ـ برای ازراه مانده گان.درمذهب سنی خمس یکی ازفروع جهاد است.ولی درمذهب شیعه خمس خودش حکمی است درغرض جهاد وفروع دین میباشد. ـ امربه معروف به نظرشیعیان ازجمله فروع دین بوده. بمعنی دستوردادن یاتوصیه کردن ازسوی فردمسلمان به دیگران به انجام آن چیزکه به باورمسلمان که خوب درنظرگرفته میشود.                  ـ نهی ازمنکر:به نظرشیعیان یکی ازفروع دین اسلام است.که بمعنی دستورویاتوصیه کردن،ازسوی  فردمسلمان به دیگران به انجام ندادن آن چه به باورمسلمانان بددرنظرگرفته میشود.                    ـ تصوف یا جنبش صوفیگری ودرویشی نتیجه مبارزات غیرمسلحانه مردمان عجم ,علیه سلطه گران عرب بود. این جنبش بیشترعرفانی بوده,وتصوف برمعنویت انسان استواراست.این مکتب بالابردن مقام والای انسانی راتا حدنزدیکی به خداوند میداند.صوفیان آفریننده هستی را دارای صفاتیکه ما می شناسیم نمی دانند.بلکه اورابالاتر ازهرپنداروتوصیفی میدانند. حسین منصورحلاج(ابومغیث عبدالئدبن احمدبن الیطاهر).بنیانگذاراین مذهب به عقل انسان ارزش واعتبارمیدهد,وتاکید میکندکه(آنچه میگویم بادیده عقل بنگر).وازنظرتصوف صوفی به افرادی اتلاق میشود که پیرواین مذهب بوده وبا اداء عبادت وانجام ریازت بخاطرتزکیه درونی خود, وطی مراحل سلوک تا رسیدن به خداوند,با درک این نکته که همه موجودات یک حقیقت واحد دارند,وبرای درک این موضوع بینش آن بایدمراحل سلوک رامرحله به مرحله طی کنند.تاازخود فانی شده وبمرحله لقا برسند.ازنظرصوفیان عشق مفهوم وسیع دارد.آنهاعشق راامانت بزرگ وناموس الهی میدانند,وبراین اعتقاد اندکه خداوند انسان راازعشق خلق کرد.اواولین عاشق,واولین معشوق میباشد.حلاج چون غرق معنویت شده بود,باکشیدن ریازت ,ظلم وستم حکام ظالم راتا لحظه یکه اوراطبق فتوای روحانیون مذهبی کافرشمرده،و قطعه قطعه اش کردندمتحمل شد.ودرراه عقیده وایمان خود پایه دارمانده وتسلیم ظالمان نگردید.                         هموطنان ومسلمانان عزیز! جای تعجب است چراازاسلام که اساس آن را وحدانیت الهی,قبول کتاب آسمانی(قرآنشریف) که ذریعه حضرت محمد(ص)پیامبراسلام نازل شده است .مذاهب وفرقه های متعددرا بوجودآوردند.وچنین جفای به اسلام وعقاید مسلمانان نموده ومینمایند.وشایدتعداد این فرقه ها بیشتراز94 باشند که روی منافع شخصی,قومی,وعوامل متعدد به خصوص نسبت عدم درک واقعی ویکسان ازمعنی ومفهوم قرآنکریم که رهنمای زندگی روزمره مسلمانان میباشد,اقدام به پارچه نمودن اسلام نمودند. که این عملکرد های شان بسب بروزنفاق,جنگ وکشتارمسلمانان گردیده ومیگردد. .طورمثال :رهبران وهابی مانند ابن تمیمیه،ابن جبرین به اساس اختلافات....فتوای دادند که کشتار شیعیان مباح ومال وجان شان حلال است.این فتوای جنایت آمیزتا بحال سبب قتل صدهاهزارمسلمان درنقاط مختلف جهان شده ومیشود.هرگاه مسلمانانیکه پیروی ازمذهب وهابی مینمایند,میدانستند که درقرآنکریم قتل نفس,وآن هم برادرمسلمان گناه کبیره وحرام است هرگزبه فتوای روحانیون قاتل عمل نمیکردند.ودها مثال دیگردرکشورما,این عدم درک مردم از معنی ومفهوم قرآنشریف سبب گردیده که درطول قرنها یکتعدادروحانیون ازاسلام سئواستفاده نمایند.باذکراینکه تعداد قابل ملاحظه شان بخاطر منافع شخصی درخدمت کشورهای مختلف قرارگرفته اند,ازعقایدوقلوب پاک مردم استفاده سئو نموده مانع ترقی, پیشرفت وآرامش کشورگردیدند.مثال خوب وروشن ازبغاوت روحانیون نماها درمقابل امان الئد خان شاه ترقیخوایادکرد.که منجربه سقوط رژیم طبق خواست دولت انگلیس ,کشتار وزندانی شدن هزاران مسلمان وطن پرست گردید
 

بهمین شکل طی سی سال اخیریکتعداد روحانیون فروخته شده ازعدم درک واقعی مردم ازمعنی ومفهوم کلام الهی سئواستفاده نموده باایجاد تنظینهای جهادی(معلوم نشد که جهاد کبرا نمودند ویاجهاد صغرا)ولی ملیونها مسلمان کشورمارابنامهای مختلف(حزبی,کمونست,ملحد,هزاره,پشتون,تاجک ازبک,دوستمی,وحدتی,گلبدینی,جمعیتی...) شهیدومعیوب نموده ومرتکب جنایات مختلف گردیدند.   وخودرهبران جهادی وقوماندانان شان مصروف جمع آوری ,چوروچپاول سرمایه وجایدادمردم وبیت المال گردیدند.وجانهای خودوفامیل خودرادرخارج کشورمحفوظ نگهداشته وخودشان سرمایه های بسیاراندوختند.فعلا رهبران تنظیمها (به اصطلاح بدون هیچ نوع بیل زدن) به سرمایه داران بزرگ تبدیل شده اند.مثال دیگرکه حیات هزاران هموطن مارا روزانه درخطرانفجارات وحملات انتحاری    قراردارد.رهبران وهابی والقاعده به شمول طالبان،مردم مسلمان وطن ما وسایرمسلمانان رابه اثر تبلیغات دورازواقعیت وزهرآگین ذهنیت شان رات

همچنان هرمسلمان باید به دینی که به آن ایمان آورده است اصول وفروع آنرابداند اکثرمانسبت عدم آگاهی وفهم ازکلام الهی,اصول وفروع مسلمانی رااز والدین خود به شکل کورکورانه به ارث برده  ایم.فرایض,سنتها,اخلاق وکلتوراسلامی را بافهم وعقل خوددرک نکرده ایم,اینکه والدین واجدادما طبق هدایت ووعظ کدام عالم دین به کدام شکل وپیروکدام مذهب ویاطریقت عمل میکرد,وچه اندازه خرافات نسبت نا فهمی درامورروزمره دینی ماوجوددارد.بناء وظیفه هردولت اسلامی,عالم دین وهرمسلمان است:                                                                                                              ـ بدرجه اول وظیفه مسئولین دولت است تا طبق قوانین اساسی مطروحه درجهت فهم مردم مسلمان از معنی ومفهوم قرآنکریم مطابق پلان ترتیب شده ازصنف اول الی دوازده مکاتب،سی سپاره قرآنکریم راتدریس ومردم مسلمان کشورراازمطالبیکه به آن عقیده وایمان دارند مطلع بسازد.به همین ترتیب در همه نقاط کشوردرجهت تنویرمردم اقدام نماید.تادیگرمردم مسلمان کشورمافریب ملایان وروحانیون فروخته شده را نخورند.                                                                                         – دولت بایدبه دانشمندان وعالمان واقعی دین وظیفه بدهد که قرآنکریم رابه لسانهای پشتو,دری وسایر زبانهای محلی ترجمه نموده وبدسترس مردم بگذارند.تامردم به چیزیکه ایمان واعتقاد دارند،بفهمند. گرچه ژورنالیست ورزیده کشورمحترم غوث زلمی ابتکاربزرگ درزمینه فهم ودانش مردم مسلمان کشورما ازمعنی ومفهوم کلام الهی نمود. بایددولت چنین ابتکاراورابدیده قدرمیدید,وبرایش مکافات میداد.ولی برعکس به همکاری ورهنمائی یک تعداد مغرضین ویا اجاره داران دین که خود شان در جهت فهم ودانش دینی مسلمانان وطن سهم نمیگیرند.مانع کاراخلاقی وایمانی دیگران نیزمیگردند.وآن شخص مبتکررا توقیف کردند.ما فرض میکنیم که ترجمه قرآنکریم که توسط غوث ذلمی نشرشده بود دارای اغلاط میباشد.گرچه تلویزیون آریانادراعلان نشرشده خودبیان داشت که خطیب مسجدجابر انصارولی مولوی مشتاق احمد ترجمه قرآنکریم را مطالعه، وبرآن صحه گذاشته بود. ولی مغرضین ودشمنان اسلام واولاد وطن آرام نه نشسته,درک کردندکه هرقدرمردم مسلمان وطن ما ازاسلام واقعی مطلع گردند.بازاراین تاجران دین خراب شده مردم دیگرازشرمفتخواران(نان ملا,خیرات بنامهای مختلف ,ذکات,شکرانه ,تعویض وتومار, دم ودعاکردن بمقابل پول ویا جنس وغیره)خلاص شده به عوض غرق شدن درخرافات,تبعیض وچندگانه گی درمذهب ,نفاق وغیره امراض که ازدامن بعضی ملایان وروحانیون مذهبی سرمیزندرهائی پیدامیکنند.                                                        لذا هرمسلمان مکلف است تا معنی ومفهوم کلام الهی را بداند.

                                                           برادرشما ع


July 20th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي